Енергетичний фронт. Як, незважаючи на численні корупційні скандали, Галущенко розширює свої позиції в українській енергетиці.
Цей тиждень ознаменувався одразу двома знаковими відставками в українській енергетиці.
Увечері понеділка, 2 вересня, Володимир Кудрицький, який обіймав посаду голови "Укренерго", був відсторонений від виконання своїх обов'язків. Зняття Кудрицького стало метою команди міністра енергетики Германа Галущенка протягом останніх кількох років.
На наступний день було звільнено Ростислава Шурму, заступника голови Офісу президента, який відповідав за енергетичний сектор і брав активну участь у численних процесах та призначеннях у цій сфері.
На фоні цих кадрових змін міністр енергетики Галущенко, чиє коло спілкування останнім часом виявилося в епіцентрі численних корупційних скандалів, може ще більше посилити свій вже значний вплив на енергетичну сферу.
Звільнення Кудрицького
У нічний час у понеділок, 2 вересня, наглядова рада "Укренерго" прийняла рішення про звільнення Володимира Кудрицького з посади голови правління компанії.
Фактично, це рішення було ухвалене вищим військово-політичним керівництвом держави ще під час засідання Ставки Верховного Головнокомандувача, яке відбулося в п'ятницю, 30 серпня, але його юридична реалізація здійснилась лише на початку цього тижня.
За інформацією співрозмовників ЕП, під час засідання Ставки, що стосувалася звільнення Кудрицького, активну участь у цьому процесі брали міністр енергетики Герман Галущенко та тодішній заступник керівника Офісу президента Ростислав Шурма.
Офіційною причиною звільнення керівника оператора системи передачі електроенергії стало нібито "недостатнє забезпечення безпеки об'єктів "Укренерго", що призвело до проблем в електропостачанні після масованого обстрілу з боку російських військ 26 серпня. Проте сам Кудрицький спростовує таку версію своєї відставки.
Справедливості заради слід зазначити, що повністю впоратися з наслідками того ракетного обстрілу не вдалося й досі. Через масштабні пошкодження по всій країні десять днів поспіль запроваджуються аварійні та планові відключення електроенергії.
Для людей, що слідкують за процесами в українській енергетиці, звільнення Кудрицького не могло стати великим сюрпризом, адже спроби Галущенка змінити менеджмент в системному операторі почались ще наприкінці 2021 року. Однак тоді під тиском міжнародних партнерів цього вдалося уникнути.
З початком великої війни це питання, з очевидних причин, втратило свою актуальність, принаймні в публічному обговоренні. Атаки на керівництво "Укренерго" значно зменшилися. Однак у 2023 році вони відновилися, а найбільша інтенсивність медійної кампанії проти Кудрицького спостерігалася в останні місяці перед його звільненням.
З величезної кількості публікацій в окремих медіа та Telegram-каналах "мільйонниках" складалось враження, що в українській енергетиці немає більшої проблеми, ніж голова "Укренерго".
У підсумку все завершилось очікувано. Після доповіді Шурми та Галущенка на Ставці президент Володимир Зеленський, керівники військових та силових відомств ухвалили рішення про звільнення Кудрицького.
Йому запропонували написати відповідну заяву за власним бажанням, але менеджер відмовився та ініціював засідання наглядової ради. Лише цей орган за законом має повноваження ухвалювати рішення про звільнення голови правління "Укренерго".
Незважаючи на попередження міжнародних партнерів, серед яких ЄБРР, IFC і посол ЄС в Україні, наглядова рада компанії, що налічує шість членів, проголосувала за звільнення Кудрицького, отримавши чотири голоси "За" та два "Проти".
Хто здатний стати керівником "Укренерго" і яке відношення до цього має Галущенко?
На засіданні наглядової ради "Укренерго" в.о. голови правління призначили Олексія Брехта, який є чинним членом правління компанії. Він несе відповідальність за експлуатацію, відновлення та розвиток інфраструктури високої напруги.
Крім того, було прийнято рішення організувати конкурс на вакантну посаду керівника компанії.
Варто зазначити, що недавні призначення в енергетичному секторі демонструють, що в деяких ситуаціях конкурси на ключові посади в державних компаніях з великими фінансовими потоками можуть виявитися лише формальністю, а в результаті ці місця займають особи, які були визначені заздалегідь. Декілька яскравих прикладів таких призначень ми наведемо нижче.
Стосовно конкурсу на посаду керівника "Укренерго", ще до відставки Кудрицького в середовищі учасників ринку виникли чутки про те, що Галущенко проводить зустрічі з можливими претендентами на пост голови правління системного оператора.
За даними співрозмовників ЕП, серед потенційних кандидатів наразі найбільші шанси мають генеральний директор енергетичної біржі "Оператор ринку" Олександр Ґава, голова наглядової ради цієї ж біржі Дмитро Олефір та керівник ДП "Гарантований покупець" Артем Некрасов. Усі вони, за свідченням гравців ринку, близькі до міністра енергетики особи.
Щоправда, сплутати карти Галущенку може скандал зі звільненням двох незалежних членів наглядової ради "Укренерго" та увага до майбутнього конкурсу з боку міжнародних партнерів.
Якщо план міністра вдасться втілити в життя, то під його управлінням опиняться практично всі основні енергетичні активи держави. Це стосується навіть тих, які відповідно до законодавства повинні залишатися абсолютно незалежними від політичного впливу.
Вся енергетична сфера зосереджена в руках однієї особи.
Однією з останніх яскравих ротацій в енергетичному секторі стала зміна керівника енергетичного регулятора - Нацкомісії з регулювання енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Замість Валерія Тарасюка 2 серпня її очолив Юрій Власенко, який з травня 2021 року працював першим заступником Галущенка.
Цікаво, що призначення голови НКРЕКП має відбуватися на "закритому засіданні шляхом таємного голосування", проте ім'я нового очільника регулятора ЕП повідомила ще за день до засідання.
Таємниця цього питання розвіялася миттєво, коли міністр енергетики зумів залучити до своєї сторони чотирьох з шести членів Комісії, що надало йому можливість впливати на спільні рішення НКРЕКП.
Директор Energy Community Артур Лорковскі не раз підкреслював важливість наявності незалежного регулятора, як одного з основних умов для інтеграції України до Європейського Союзу. "НКРЕКП повинна функціонувати абсолютно автономно, ухвалюючи рішення без огляду на посади та особистості", - зазначав він у одному зі своїх виступів.
Яскравим свідченням "незалежності" ще одного важливого органу - Державної інспекції ядерного регулювання - стало засідання парламентського Комітету з питань енергетики та житлово-комунальних послуг, що відбулось 17 червня. На ньому обговорювалося питання завершення будівництва блоків на Хмельницькій атомній електростанції.
Під час виступу голови Держатомрегулювання Олега Корікова, присвяченого питанням ядерної та радіаційної безпеки при зведенні нових блоків на застарілих конструкціях, Галущенко не зміг стриматися і звернувся до Корікова: "Йдеться про те, чи можливе будівництво на цій основі. Це просте питання, яке вам поставили. А ви, вибачте, говорите якусь нісенітницю".
Під контролем міністра також знаходиться оператор усіх атомних електростанцій України - компанія "Енергоатом", з якою Галущенко раніше співпрацював, перш ніж перейти до Міністерства енергетики.
Менеджери, що користуються довірою міністра, займають керівні посади в компанії "Гарантований покупець" та раніше згаданій державній біржі "Оператор ринку". Підприємствами управляють Некрасов і колишній радник Галущенка Гавва, яких, як зазначали респонденти ЕП, вважають можливими кандидатами на пост голови "Укренерго".
Ще один важливий актив, який перебуває під контролем міністра, - це "Українські розподільчі мережі" (УРМ). Цей холдинг управляє акціями державних операторів систем розподілу електроенергії, відомих як обленерго. Зокрема, мова йде про мажоритарні пакети акцій компаній "Хмельницькобленерго", "Миколаївобленерго", "Запоріжжяобленерго", "Тернопільобленерго", "Черкасиобленерго", "Харківобленерго", а також 25% акцій "Сумиобленерго".
Пізніше в УРМ було заплановано передати арештовані акції ще п'яти обленерго, які формально належать російським бізнесменам Олександру Бабакову, Євгену Гінеру та Міхаілу Воєводіну через "довірених осіб". Мова йде про обленерго в Херсоні, Кіровограді, Житомирі, Рівному та Чернівцях.
Галущенко також здійснює нагляд за генеруючою компанією "Центренерго", державними вугільними шахтами, а також Державною інспекцією енергетичного контролю.
У свій час міністр енергетики започаткував призначення свого заступника Миколи Колісника на керівну посаду в компанії "Оператор ГТС", що відповідає за транзит російського газу територією України. Однак завдяки активній позиції міжнародних партнерів цей процес вдалося зупинити.
Утім, згодом тодішній керівник компанії Сергій Макогон таки втратив посаду, а на його місце призначили Дмитра Липпу, який до цього разом з Ростиславом Шурмою працював в "Метінвесті" Ахметова.
Цей конкурс на посаду "Оператора ГТС" учасники ринку назвали "фіктивним", оскільки переможець, подібно до голови НКРЕКП, був відомий заздалегідь.
За ініціативи Шурми та Галущенка також був створений державний трейдер електроенергії "Енергетична компанія України", який очолив колишній менеджер Ахметова Віталій Бутенко.
Вже звільненому заступнику голови Офісу президента належала й ідея створення так званого "МегаПУПА" - компанії, під дахом якої за аналогією з УРМ планували зібрати шість державних постачальників електроенергії населенню. Цей задум до кінця не довели і всі ПУПи наразі керуються окремо.
Заступник Андрія Єрмака також дав свою згоду на призначення Сергія Корецького на посаду керівника найбільшої нафтодобувної компанії "Укрнафта" та Кременчуцького ПНЗ. Це сталося після того, як ці активи, які раніше належали групі "Приват" Ігоря Коломойського, перейшли у державну власність під управління Міністерства оборони.
Отже, з-поміж значних енергетичних активів, які не підпадають під контроль Шурми, залишився тільки "Нафтогаз". Його директор Олексій Чернишов має безпосередній зв’язок з президентом Зеленським і обходиться без посередників.
Кому перейде функціонал Шурми
Враховуючи, що Шурма протягом тривалого періоду відповідав за енергетичні питання в Офісі президента, вважається, що його взаємини з Галущенком залишалися виключно професійними до самого кінця. Проте насправді ситуація виглядає інакше.
На початку міністр розглядав Шурму як підлеглого, проте з часом ситуація змінилась: Шурма зміг знайти своє місце, ставши більш впливовим і обізнаним у своїх діях, обходячи Ростислава. В результаті їхні стосунки поступово еволюціонували, а в останні місяці ситуація між ними стала напруженою, можливо, навіть "конфліктною", - ділиться своїми спостереженнями співрозмовник ЕП в уряді.
Отже, після відставки Шурми залишається актуальним питання: хто займе його позицію і як новий керівник впорається з обов'язками, які супроводжують цю посаду?
Народний депутат Ярослав Железняк висловив думку, що після відставки Шурми Офіс президента може зовсім зменшити його функції. "Якщо це станеться, то ці обов'язки можуть бути передані Галущенку, що, враховуючи нещодавні корупційні скандали, ще більше зміцнить його позиції", - зазначив співрозмовник ЕП у парламенті.
Sure! Please provide the text you'd like me to make unique.
Нещодавно представники оточення міністра енергетики виявилися у центрі одразу трьох корупційних скандалів.
Цей текст стосується передачі підозр від НАБУ колишньому заступнику Максиму Немчинову, а також діючому на момент передачі підозри заступнику Олександру Хейлу і Костянтину Логвиненку, який раніше очолював "Харківобленерго", що є частиною УРМ та підпорядковане Міністерству енергетики.
Співрозмовник ЕП у Кабінеті Міністрів вважає, що на посаду Шурми, безсумнівно, призначать заступника, котрий відповідатиме за економічні питання. Проте немає впевненості, що новий призначенець займатиметься енергетичним сектором так само, як його попередник.
В Офісі неодмінно має бути заступник, який займатиметься питаннями економіки — від сільського господарства і екології до енергетичних аспектів. Однак важливо, наскільки цей фахівець буде справжнім професіоналом у своїй сфері та чи матиме бажання або можливість глибоко зануритися в ці теми.
Енергетичний сектор України є надзвичайно захоплюючою галуззю, і коли починаєш вникати в його деталі, стає очевидним, що існує безліч табу: "не можна заглядати сюди", "не варто втручатися" чи "краще не чіпати". Це призводить до того, що багато чиновників виявляють бажання просто закрити очі на певні аспекти діяльності. "Не можу сказати, наскільки новий заступник буде активним у цій сфері", - зазначив співрозмовник з уряду.