Чому збройний конфлікт не має слугувати причиною для відмови від оцінки екологічного впливу.

Експертка з оцінки впливу на довкілля та сталого екологічного розвитку громадської організації "Екоклуб".

Україна на шляху до Європейського Союзу, де охорона навколишнього середовища є однією з ключових основ розвитку. Перед початком повномасштабної війни в Україні процедури оцінки впливу на навколишнє середовище (ОВД) та стратегічної екологічної оцінки (СЕО), які регулюють реалізацію потенційно небезпечних для екосистеми проектів, виявилися недостатньо ефективними.

Внаслідок цього багато компаній скористалися "пробілами в законодавстві" і діяли в умовах порушень: забруднювали навколишнє середовище та негативно впливали на здоров’я і добробут місцевих мешканців.

Процес євроінтеграції вимагає від України адаптації наявного законодавства до європейських стандартів прозорості та ефективності, чим в даний момент займається уряд. У вересні Міністерство екології опублікувало Концептуальну записку, в якій викладено умови, за яких оцінка впливу на довкілля (ОВД) та стратегічна екологічна оцінка (СЕО) можуть бути не проведені в умовах війни та відновлення.

Чи відповідає зміст цього документу стандартам Європейського Союзу? Яка реакція уряду на пропозиції українських громадян? Які ризики пов'язані з неефективними реформами для України?

ОВД та СЕО - це процеси, що мають на меті оцінити потенційні негативні наслідки для навколишнього середовища та здоров'я населення, які можуть виникнути в результаті реалізації різноманітних проектів і планів, таких як будівництво, реконструкція, модернізація, розширення, зміна профілю діяльності або ліквідація об'єктів тощо.

Екоклуб ділився історіями, коли рішення щодо зведення фабрик і заводів приймалися без належного розгляду звітів про екологічний вплив. Інвестори ігнорували процедуру громадських слухань, не брали до уваги думки українських громадян і обходили законодавчі норми.

Україна не лише рухається до інтеграції в Європейський Союз, але й активно займається сталим відновленням, яке вже почало реалізовуватися в окремих громадах. При розробці та реалізації нових проектів важливо враховувати попередні помилки, щоб уникнути негативного впливу від діяльності забруднюючих підприємств на життя українців. Це означає, що необхідно адаптувати систему екологічної оцінки до принципів Директиви №2011/92/ЄС.

Важливо оцінити потенційний вплив на навколишнє середовище вже на початкових стадіях всіх етапів планування, розробки та прийняття рішень.

У травні Міністерство екології та природних ресурсів опублікувало першу версію Концептуальної записки — документа, що окреслює випадки, коли проведення оцінки впливу на довкілля (ОВД) та стратегічної екологічної оцінки (СЕО) може бути уникненим. Цей документ був розроблений на підставі вимог Європейської Комісії в рамках Реформи 6 (розділ №27 "Екологія та зміна клімату") Плану Ukraine Facility, програми фінансової допомоги Україні від Європейського Союзу, яка передбачає 50 мільярдів євро в період з 2024 по 2027 роки. Виділені кошти будуть використані для підтримки державного бюджету України, стимулювання інвестицій та надання технічної допомоги в реалізації програми.

Екоклуб спільно з іншими громадськими організаціями провів аналіз тексту та висловив рекомендації щодо його вдосконалення. Проте зміст документа не зовсім відповідає реформам, що описані в рамках Ukraine Facility.

Також Записка суперечить директивам 2011/92/ЄС, 2001/42/ЄС, Орхуській Конвенції: у ній не вказано конкретних проєктів, чітких критеріїв їхнього втілення. У документі не зазначено, скільки триватимуть обмеження. Тому є загроза, що під час відбудови погоджуватимуть проєкти, що небезпечні для здоров'я людей та довкілля.

Міндовкілля як розробник документу не вказало, чи є обмеження для проєктів, що можуть мати негативний транскордонний вплив (на довкілля інших держав). А також тих, що можуть втілювати на територіях природно-заповідного фонду.

З цієї причини фахівці з охорони природи спільно з громадськими організаціями та мережами ГО розробили і передали уряду узгоджену позицію, в якій висловили вимогу доопрацювати відповідний документ. У цьому зверненні було підкреслено, що у разі ухвалення урядом рішення про "відступ" від норм ОВД та СЕО або їх обмеження, в кожному конкретному випадку має бути забезпечено:

Незабаром Міністерство екології випустило фінальну версію документа, в якій не всі коментарі суспільства були враховані. Однією з небагатьох рекомендацій стало збереження транскордонної оцінки.

У фінальному варіанті документа міністерство зазначило, що процедура транскордонної оцінки залишиться в силі під час реалізації проєктів відновлення. Проте, якщо оцінка впливу на довкілля не буде проведена, то й здійснити транскордонну оцінку буде неможливо, оскільки ці два етапи є взаємопов’язаними.

Міндовкілля також підкреслило, що в умовах війни уряд не зміг створити "всеохоплюючу основу" для можливих "відступів" від норм оцінки впливу на довкілля (ОВД) і стратегічної екологічної оцінки (СЕО). Екоклуб висловлює занепокоєння, що багато програм та проєктів з відновлення можуть реалізовуватися без достатньої екологічної оцінки, а думка суспільства залишиться поза увагою.

Існує також ризик уповільнення процесу євроінтеграції через неправильне розуміння європейських норм і механізмів реалізації реформ. Нинішня версія Концепції може призвести до порушень:

Напрацьована Концептуальна записка може стати перешкодою для України під час набуття членства в Євросоюзі, коли розпочнеться переговорний процес щодо питань Довкілля та зміни клімату. Також є ризик, що багато відбудовних проєктів реалізовуватимуть без урахування інтересів громадськості, а їхній вплив на довкілля буде невивченим.

Екоклуб закликає представників уряду створити детальний план дій для реалізації реформи та визначити відповідальних осіб.

Ключовим аспектом є впровадження скринінгу — початкового етапу аналізу проєктів, на якому визначається необхідність проведення оцінки впливу на навколишнє середовище (ОВД) та транскордонної оцінки.

Екоклуб пропонує такий алгоритм оцінки проєктів:

Підприємець подає запит до Міністерства екології з метою реалізації проєкту без проведення оцінки впливу на довкілля та стратегічної екологічної оцінки, відповідно до положень Концептуальної записки. Він також інформує населення про це через публікації на платформах громад, офіційному сайті Міндовкілля, а також на дошках оголошень та інших ресурсах.

Міністерство охорони навколишнього середовища аналізує кожен проект на предмет необхідності проходження оцінки впливу на довкілля (ОВД) та стратегічної екологічної оцінки (СЕО). Висновок формується з урахуванням думки громади, а також проводиться оцінка потреби в транскордонній експертизі.

- Міндовкілля подає інформацію до Кабінету Міністрів чи Верховної Ради щодо кожного проєкту окремо, щоб ухвалити рішення, чи можуть вони не проходити ОВД та СЕО (оскільки, згідно з концептуальною запискою, остаточне рішення має ухвалити КМУ або ВРУ).

Related posts