"Відсутність облікового запису RT не свідчить про те, що контент також зник." Вплив блокування RT у Facebook та Instagram.
Фальшиві оповіді про родича колумбійського наркобарона Пабло Ескобара, що нібито вступив до Збройних Сил України і загинув на фронті за три дні, а також про колумбійського військового, тіло якого доставили додому без внутрішніх органів, є лише кількома з багатьох дезінформаційних повідомлень, які російські пропагандисти розповсюджували на початку жовтня.
Аналітики в сфері дезінформації підкреслюють, що незважаючи на запроваджені США санкції проти компаній та осіб, пов'язаних із RT (раніше відомим як Russia Today) за межами країни, а також на заборону RT та інших російських державних медіа в таких платформах, як Facebook, Instagram, WhatsApp і Threads, нинішніх контрзаходів виявляється недостатньо.
Кожна нова заборона має значення, адже вона "обмежує простір для дій" російських пропагандистів, зазначає головний редактор StopFake Євген Федченко, коментуючи блокування RT на платформах Meta.
"Обмеження дезінформації є правильним, проте воно має відбуватися агресивніше й охоплювати якомога більше платформ. Насправді це мало статися давно".
За словами експерта, заборона на платформах Меta створює для російських пропагандистів додаткові перешкоди і вимагає пошуку нових методів:
"Якби заборона для них не була настільки суттєвою, вони б не здіймали таке потужне виття в соцмережах щодо цього".
Однак він зазначає, що російські дезінформатори вже вміють пристосовуватись до санкцій та обмежень.
Наприклад, ми ретельно аналізуємо матеріали RT іспанською мовою та помічаємо, як оперативно після введення санкцій з боку Європейського Союзу та Сполучених Штатів з'явилися дзеркальні платформи, що сприяли поширенню цього контенту.
Заборона RT на платформах Meta є важливим кроком уперед, вважає аналітикиня Інституту вивчення війни (ISW) Катерина Степаненко.
Кремль тривалий час використовує ресурси Meta, зокрема Facebook, для підсилення своїх антизахідних та антиукраїнських інформаційних стратегій і кампаній дезінформації, намагаючись вплинути на аудиторію в США та в усьому світі. Запровадження такої заборони ускладнить пряме використання назви та бренду RT у продуктах Meta для реалізації їхніх маніпулятивних кампаній.
Відключення російського телеканалу в певних соціальних мережах не зможе повністю ліквідувати проблему пропаганди, проте має суттєвий вплив, зазначає експерт з дезінформації в соціальних мережах, доцент Клемсонського дослідницького університету в Південній Кароліні Деррен Лінвілл.
"Зараз більшість людей черпають новини з соціальних мереж, тому для будь-якого успішного новинного ресурсу є критично важливим бути представленим на всіх ключових платформах," - зазначає Лінвілл.
Водночас експерт підкреслює, що "випадання облікового запису RT з соціальної мережі не є гарантією зникнення їхнього контенту з цієї платформи".
"Індивідууми, включаючи звичайних громадян та проросійських інфлюєнсерів, продовжать розповсюджувати матеріали, створені RT. І, ймовірно, цей контент все ще отримає значне поширення", - зазначає американський експерт.
Експерти одностайні в думці, що санкції в соціальних мережах не можуть суттєво стримати розповсюдження дезінформації, оскільки контент RT вже давно перейшов межі традиційного телебачення.
Після заборони російських державних медіа в більшості країн Європейського Союзу та США, RT змінює свою стратегію впливу, переходячи від формату телевізійного мовлення до використання інфлюєнсерів. Це пояснює дослідниця Центру інформаційної стійкості (CIR) Альона Шестопалова, авторка книги "Від екранів до полів битви", в якій досліджується, як російська телевізійна пропаганда формує образ ворога.
"Схожа схема зараз відбувається у США. Тобто санкції (американського уряду, - ред.) стосуються співробітників, які не поширювали інформацію безпосередньо через телеканал чи веб-сайт, а проводили паралельні дії зі створення контенту, аби провокувати розкол в американському суспільстві", - каже Шестопалова.
Аналітикиня ISW Катерина Степаненко підкреслює, що Кремль сьогодні застосовує підходи "нетрадиційної інформаційної війни", спираючись на розгалужену мережу ботів, впливових осіб, технології штучного інтелекту, регіональні новинні агенції та профілі у соціальних мережах, які набагато важче виявити в порівнянні з традиційним RT, добре відомим як російський канал пропаганди.
Євген Федченко зазначає, що RT перевершив звичайний рівень телевізійного каналу і досяг нових висот у своїй пропагандистській діяльності.
"Дослідження давно продемонстрували, що RT створювалося і функціонує як "збройне крило" російської дезінформації, що використовує наративи згідно з військовими дезінформаційними цілями".
Американський дослідник Деррен Лінвілл зазначає, що російська дезінформація активно розповсюджується різними способами на всіх ключових інтернет-платформах. Він підкреслює, що RT продовжує свою діяльність у соціальних мережах, зокрема на таких платформах, як X (https://x.com/rt_com) та GAB (https://gab.com/rt).
За інформацією Катерини Степаненко, RT продовжує мати помітну присутність в онлайн-просторі та засобах масової інформації в Латинській Америці, Африці та Азії. "Ця присутність, безумовно, залишиться незмінною, незважаючи на заборону від Meta", - зазначила вона.
Також, наголошує аналітикиня ІSW, Кремль покладається на зростаючу популярність Telegram:
Наприклад, в Індії на сьогоднішній день спостерігається найбільша кількість користувачів Telegram. Незважаючи на те, що багато російськомовних медіа в цій країні зазнали блокування або обмежень.
В Латинській Америці наразі не запроваджено санкції проти жодного російського дезінформаційного медіа, розповідає Євген Федченко:
"Там вони (російські пропагандисти - ред.) мають необмежені можливості для поширення свого контенту".
За висловлюванням Альони Шестопалової, у цих областях RT адаптує свої програми, щоб відобразити суспільні та політичні інтереси відповідних країн.
"До прикладу, латиноамериканські програми RT атакують репутацію США в Західній півкулі, а також зосереджені на висвітленні таких питань, як корупція, що робить контент на перший погляд таким, який не відрізняється від інших ЗМІ".
У книзі Альони Шестопалової про маніпулятивні впливи російського телебачення йдеться, що поки державні телеканали "малюють" ворогів для росіян на внутрішньому ринку в агресивний спосіб, завдання RT - створювати ворогів для іноземної аудиторії більш прихованим шляхом:
Аудиторія RT на заході має можливість вільно отримувати інформацію. Це дозволяє їй, на відміну від глядачів Першого каналу Росії, активно ставити під сумнів "ворожі" заяви каналу, споживаючи дані з основних медіа своїх країн. Вплив російської інформаційної кампанії орієнтований на загострення конфліктів і порушення суспільної гармонії.
На думку дослідниці, в багатьох країнах, зокрема в Європейському Союзі та Північній Америці, російські наративи не знаходять підтримки. Тому пропагандисти не відкрито виступають на користь Росії.
Не варто говорити про те, наскільки Росія є чудовою чи який видатний лідер Путін, - важливо шукати наративи, які вигідні для Росії. Вони застосовують "негативну публічну дипломатію". Замість того щоб переконувати людей у любові до Росії, вони намагаються довести, чому варто сумніватися в своїх урядах та інших інституціях.
З погляду донесення пропаганди, каже Альона Шестопалова, RT є успішним і унікальним міжнародним мовником:
"Наприклад, китайський міжнародний мовник досі використовує стратегію пояснення, чому Китай - хороший та є надійним економічним партнером. Натомість російський міжнародний мовник, особливо в Європі і Північній Америці, намагається пояснити, чому всі інші, крім Росії, погані. А якщо всі, крім Росії, погані, то, можливо, Росія не така вже й погана".
Аналітикиня ISW Катерина Степаненко зазначає, що основна відмінність продукту RT полягає в тому, що він здатен викликати емоційну реакцію в аудиторії, "наприклад, почуття розчарування чинним світовим порядком".
"І терміново використовувати це емоційне переживання, щоб акцентувати увагу на спробах президента Росії Володимира Путіна трансформувати існуючий світовий порядок," - підкреслює Степаненко.
Згідно з дослідженням Деррена Лінвілла з Клемсонського університету, окремі новини, які поширюють пропагандисти, можуть бути "досить правдивими, проте завжди мають проросійську спрямованість".
Утім, як додає головний редактор StopFake Євген Федченко, у країнах Глобального Півдня росіяни не цураються відверто брехливих новин:
Зокрема, венесуельський державний телеканал Telesur нещодавно розповсюдив новину про те, що Україна планує хімічну атаку на російські війська в Сирії у співпраці зі спецслужбами США. Це свідчить про те, що російські дезінформатори співпрацювали з Telesur, аби донести цю інформацію до іспаномовної аудиторії.
За інформацією Голосу Америки, дві радіостанції в США припиняють трансляцію програм, які підтримували російську пропаганду.
Минулого місяця Державний департамент США запровадив нові санкції проти підтримуваних Росією мовників, зокрема телеканалу RT, за збір коштів від імені російських військових, які виступають проти України. Санкції стали першим випадком, коли Сполучені Штати звинуватили російських мовників у наданні прямої матеріальної військової підтримки.
"RT прагне, щоб його нові секретні розвідувальні можливості, так само як і давні кампанії дезінформації, залишалися у тіні. Найефективнішим засобом проти російських брехні є правда. Вона висвітлює те, що Кремль намагається здійснити в темряві," - підкреслив держсекретар США Ентоні Блінкен.