"Не варто покривати витрати на неефективне управління": представники промисловості закликали уряд ініціювати міжнародну перевірку Укрзалізниці.
Укрзалізниця, користуючись своїм монопольним становищем, безпідставно підвищує тарифи на вантажні перевезення, що створює загрози для економічної стабільності України. У зв'язку з цим, уряду слід залучити міжнародні компанії для проведення незалежного аудиту Укрзалізниці, щоб оцінити ефективність керівництва, яке завищує витрати і не демонструє позитивних фінансових результатів. Таку думку висловили представники промислових секторів під час пресконференції в "Інтерфакс Україна".
"На даний момент Укрзалізниця, посилаючись на воєнний стан, ухвалює рішення за закритими дверима, що робить процес ще більш неефективним і непередбачуваним. Тим часом, з 2021 року тарифи на вантажоперевезення аграрної продукції зросли вдвічі, для вугільної руди - в 2,5 рази, а для металів та інших вантажів - на 70%. Це є значним підвищенням, адже в розвинених країнах такі зміни відбуваються протягом 25-30 років. У нашому випадку це призвело до того, що тарифи Укрзалізниці, навіть з урахуванням зміни курсу долара, зросли на 25-60%", - зазначив Олександр Каленков, президент ОП Укрметалургпром.
Він також зауважив, що з літа 2022 року обсяги перевезення "Укрзалізниці" суттєво зросли, і компанія почала отримувати прибутки. Це є передумовою для зниження вантажних тарифів мінімум на 15-20%, щоб стимулювати обсяги виробництва, а відповідно - дати УЗ ще більше вантажів та прибутків.
Схожої думки притримується і виконавча директорка Української асоціації добувних підприємств Ксенія Оринчак: вона підкреслила, що непрогнозовані підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення є поганим сигналом для інвесторів, які могли би зайти в Україну. Тим більше, що об'єктивно причин для підвищення тарифів немає - є лише приклади роздування витрат, які свідчать про неефективність керівництва компанією.
"Ми розуміємо, що Укрзалізниця і "корупція" це тотожні слова. Тому ми просимо від галузі прем'єр-міністра та президента, провести аудит Укрзалізниці, з залученням до цього міжнародних донорів. Ми не готові платити великі зарплати неефективним менеджерам Укрзалізниці", -- підкреслила Оринчак.
У свою чергу України Ігор Гольченко, віцепрезидент Союзу хіміків, нагадав присутнім про нещодавнє інтерв'ю керівника УЗ Євгена Лященка, у якому він зокрема заявив, що підвищення тарифів на вантажні перевезення дасть компанії закінчити рік з прибутком.
Гольченко зазначає: "Ситуація виглядає таким чином: ми отримуємо фінансування, і як менеджери звітуємо перед урядом про нашу ефективність. Але в цій схемі країна та весь бізнес стають заручниками. У мене виникає питання: яку реакцію на це матиме антимонопольний комітет? Адже бізнес-модель "Укрзалізниці" вкрай проста: коли ресурси вичерпуються, вони звертаються до споживачів, збирають свої "плоди" і вирішують наявні проблеми. Але це ж не конкурентний підхід. Що станеться, коли "Укрзалізниця" змушена буде конкурувати з європейськими перевізниками, якщо вона вирішить об'єднати свої зусилля?"
Президент Всеукраїнської спілки виробників будматеріалів Костянтин Салій зазначив, що якщо тарифи на вантажні перевезення УЗ зростуть, українці зіткнуться з підвищенням цін на будівельні матеріали і не можуть розраховувати на жодні знижки.
"Якщо брати Україну та український бізнес як організм, то "Укрзалізниця" -- це дуже важлива аорта, і вона весь час перетискається, причому навмисно. Не можна просто брати гроші з кишені пересічного українця, який купує товар по завищеній ціні. Зараз більшість виробників рятується тим, що намагаються перевезти логістику на інші види транспорту. І при цьому увесь час ми чуємо заклики про надання волонтерської допомоги. Але у нас вже, напевно, завершується можливість у підприємствах надавати таку допомогу -- тому що до 30% працівників вже на фронті, а собівартість продукції постійно росте", -- каже Салій.